Skončila ochranná lhůta, která byla vymezena zákonem Lex voucher. Ten umožnil cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené dovolené s termínem odjezdu od 20.2. do 31.8.2020 vydávat zákazníkům poukazy. Cestovky aktuálně vracejí zákazníkům peníze za vouchery, které nebyly využity. Asi třetinu všech vydaných voucherů tvořily právě ty podle Lex voucher. Zbývající dvě třetiny byly vlastní vouchery cestovek.
Ministerstvo pro místní rozvoj jednalo s profesními asociacemi cestovních kanceláří ohledně toho, že se blíží konec ochranné doby. A dále o tom, že bude potřebné se na tohle období personálně i administrativně připravit tak, aby cestovky nejpozději do dvou týdnů od konce ochranné doby vše uhradily. Spousta cestovních kanceláří již vouchery uhradila.
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová tvrdí, že drtivá většina cestovek plní své povinnosti vůči zákazníkům. Pokud však dojde k tomu, že cestovní kanceláře své povinnosti nesplní, hrozí jim zejména žaloba ze strany klientů. S tím se pojí další náklady soudních řízení a úroky z prodlení. Může jim hrozit také pokuta ze strany živnostenského úřadu.
Ministerstvo pro místní rozvoj v těchto případech nevstupuje do vztahů mezi zákazníky a cestovní kanceláře. Jsou důležité zejména důvody, pro které nebyl voucher uhrazen. Může jít také o pouhé administrativní důvody či ostatní důvody, např. že CK nemá nutné údaje pro úhradu platby. Pokud klientovi dosud nebyl uhrazen voucher, je nutné obrátit se na danou CK a vyzvat ji k uhrazení platby. V případě, že mu i přesto nebude proplacen, má možnost se obrátit s žalobou na soud a vymáhat částku voucheru, včetně úroků z prodlení. Jestliže poukaz nebyl proplacen kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou klienti uplatnit nárok u dané pojišťovny.