Podzim je považován na silnicích za velmi rizikové období pro chodce. Podílí se na tom špatná viditelnost, vysoká intenzita dopravy a nepozornost řidičů a rovněž chodců. Řidiči by měli v lokalitách se zvýšeným pohybem chodců snížit svou rychlost a chodci by neměli zapomenout na reflexní prvky. Každou pátou obětí a téměř každou třetí těžce zraněnou osobou na silnicích je v průběhu října a listopadu chodec.
Během let 2011 až 2020 bylo období od října do ledna pro chodce nejtragičtější. Většina chodců byla v tomto období usmrcena večer a v noci. Je proto nutné myslet na reflexní prvky, které mohou zachránit lidský život. Těmito slovy komentoval situaci na silnicích v tomto období Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP.
Jestliže se chodec pohybuje mimo obec, musí mít na sobě reflexní prvky. Ty musí mít jedinci, kteří se pohybují během snížené viditelnosti mimo obec podél okraje vozovky a dále, kde není veřejné osvětlení. Doporučuje se mít reflexní prvky také v obci, zde však neplatí zákonná povinnost. Reflexní prvky by si měli chodci umístit nejlépe na konec rukávů a pod kolena.
Ne ve všech případech je však chyba na straně řidiče vozidla. Také chodci se dopouštějí častých chyb. Narůstá podíl nehod, kdy chodec nerespektoval silniční provoz. Hlavní příčina spočívá zejména v nesprávném rozhodnutí starších chodců, respektive špatném vyhodnocení situace na silnici, uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
V souvislosti s omezením volného pohybu osob kvůli pandemii Covid-19 se v roce 2020 snížil počet dopravních nehod s účastí chodců, a to o 26% v rámci meziročního srovnání. Zároveň došlo k nejmenšímu počtu nehod v historii České republiky.
K nejrizikovějším druhům komunikace jsou pro chodce intravilánové místní komunikace. Na těchto komunikacích došlo k 20 úmrtím a 123 těžkým zraněním chodců.